درسنامه کنترل استرس دکتر سید رضا ابراهیمی (۷) / دوره کارگاهی رؤسا و معاونین شعب بانک ها

روش های غلبه بر استرس های فردی

  • تقویت ایمان و اعتقادات مذهبی

الا بذکرالله تطمئن القلوب       سوره رعد، آیه ۲۸

  • اختصاص اوقات بیشتر با خانواده
  • ورزش و فعالیت های بدنی

ورزش موجب ترشح آندروفین (هرمون حس خوب) می شود و فرد تحت تاثیر این هرمون احساس خوشحالی می کند. ورزش ضمن اینکه در سلامت جسمی اثر دارد، در خلق و خوی انسان هم موثر است و باعث از بین رفتن اضطراب می شود.

  • ارتباط و تماس با چند دوست (حضوری یا تلفنی)
  • در آغوش کشیدن کسی که دوستش دارید
  • تماشای طبیعت، دریا، رودخانه، جنگل، کوه و ..
  • گوش دادن به یک موسیقی بی کلام
  • مدیتیشن و ریلکسیشن؛ البته به صورت منظم
  • حفاظت کردن از مغز؛ برای ممانعت کردن از ورودی های منفی به مغز
  • تداعی و تجسم مثبت از موقعیتی دیگر مثلا جشن و شادی

روش های  تجسم

ادراکی – تغییر از درک موضوع در ذهن از برداشت منفی به مثبت

هدایت شده – تصور مکانی با منظره های lمورد دلخواه مانند جنگل در فصول مختلف

برنامه ریزی شده – مانند دونده مسابقه

 

جهت آرامش جویی

آرامش جوئی نوعی هنر است

هنر خونسردی که با تمرین به وجود می آید و در دنیای پراسترس امروزی ضروری است.

هنر آرام سازی از آنجا آغاز می شود که بدانیم ورودی های منفی مغز از کجاست تا مانع ورود ان یا جایگزین کردن احساسات مثبت در آن شویم.

بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه کانال هایی هستند که اطلاعات از طریق آن ها وار مغز ما می شود و این ذهن است که می تواند تهدید را از غیر تهدید و دوست را از دشمن تشخیص دهد. نمی شود ورودی های ۵ گانه را بست اما ذهن و فکر و ادراک را باید با تمرین و ممارست به مثبت نگری هدایت کرد تا تهدید را به فرصت و ضعف را به قوت تبدیل نمود.

یاداوری اینکه مغز ما بهترین منبع به وجود آورنده استرس و در مقابل بهترین از بین برنده آن است.

تجسم آرامش ذهن یعنی همان رفتن به داروخانه مغز و اخذ دارو جهت کنار گذاشتن ناراحتی ها و رفتن به یک مرخصی کوتاه است.

تجسم به تنهایی هیچگونه اثر پایداری تولید نمی کند بلکه آنچه قدرت تجسم را برمی انگیزد هیجان پشت پرده آنست.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *