درسنامه کنترل استرس دکتر سید رضا ابراهیمی (۶) / دوره کارگاهی رؤسا و معاونین شعب بانک ها

درسنامه کنترل استرس دکتر سید رضا ابراهیمی (۶) / دوره کارگاهی رؤسا و معاونین شعب بانک ها

نحوه مقابله با استرس

از تحقیقات بدست آمده زمینه نحوه مقابله با استرس و یا فشارهای عصبی و کاستن از تاثیر آنها حاکی از آن است که عوامل متعددی در آن دخیل هستند.

همه موارد فوق الذکر بر سلوک و رفتار انسان اثر گسترده ای برجا می گذارد. به همین دلیل نمی شود یک نسخه واحد تجویز نمود. اما با توجه به فرهنگ اصیل و پر محتوای جامعه اسلامی روش های زیر معرفی می شود. البته ناگفته نماند که سرمایه های اجتماعی هر کشور حامل ارزش های اخلاقی، آداب و سنت، عادات رفتاری، تمکین از قوانین و مقررات، همکاری های صادقانه، اعتماد به یکدیگر، محترم شمردن حقوق دیگران و .. می باشد باید تقویت شود.

اکنون که معنی استرس را دریافتیم و علائم آن را شناختیم باید به دنبال راه های مهار آن باشیم.

تعریف مقابله با استرس

مقابله، تلاش و کوششی است که فرد انجام می دهد تا استرس را از میان بردارد یا آنرا به حداقل برساند و تحمل کند.

ابتدا لازم است بدانیم مغز انسان بهترین داروها را می سازد و بهترین درمان ها را در خود گنجانده است؛ فقط راه استفاده از آن را باید پیدا کرد که البته یافتن این راه نیاز به تمرین و ممارست دارد. پس اگر باور کنیم که این دارو در داروخانه مغز ما موجود است، راه کاهش استرس راحت خواهد شد اما اگر اعتقاد نداشته باشیم و در داروخانه های مختلف آن را جستجو کنیم، بسیار سخت و دشوار می توان بر استرس غلبه کرد.

اگر از مجموع مشکلاتمان، غم دیروز و اضطراب فردا را برداریم، مشکل امروز راحت تر قابل حل می شود!

محققان علوم رفتاری معتقدند که روش های مقابله با استرس فردی را می توان به طور کلی به سه دسته تقسیم کرد:

  • فرد سعی می کند با انجام دادن عملی به حذف یا کاهش استرس بپردازد.
  • فرد تلاشی برای برطرف کردن انجام نمی دهد بلکه سعی می کند با آرام نمودن خود از شدت آن بکاهد.
  • استفاده از روش های ناسازگار مانند خودکشی، فحشاء، پناه بردن به خرافات و ..

درسنامه های پیشین:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *